Wanneer je een bedrijf opstart, zal je in veel gevallen te maken krijgen met klanten of cliënten. Als je net gestart bent, is dat contact vaak heel direct. Dan wil je natuurlijk wel goed voor de dag komen want door dat contact geef je eigenlijk een visitekaartje uit voor je bedrijf. Des te vriendelijker en behulpzamer je bent, des te liever men met jou zaken zal doen. Maar ja, het ondernemen is al een hoop werk, hoe zorg je nu dat de klantenservice op peil blijft? In deze blog geef ik je tips. Lees je mee?
Wanneer je alleen werkt
Als je een eenmansbedrijf runt, kan het helemaal moeilijk zijn om tijd te maken voor service. Het handigste is het om één of twee dagen in de week tijd te maken om telefoontjes en mails te beantwoorden. Zo houd je overzicht maar verlies je jezelf ook niet in de service. Je kan een automatische mail opzetten die klanten binnenkrijgen als ze jou mailen waarop vermeld staat dat je twee dagen in de week reageert op e-mails. Zo weet iedereen waar die aan toe is.
Enkel het beste personeel
Toch een bedrijfje met personeel? Check dan regelmatig met je personeel hoe de stand van zaken ervoor staat. Niet alleen op werk maar ook op persoonlijk gebied. Je hoeft niet heel diep in iemands privéleven te duiken maar het is wel handig om met je personeel in contact te blijven. Zo weet je zeker dat de kwaliteit van service hoog blijft.
Service van de bovenste plank
Groeit je bedrijf nu? Dan houd je het wellicht niet meer bij met al het contact. Gelukkig kun je het dan uitbesteden en een telefoondienst inschakelen. Een extern bedrijf regelt dan het klantencontact via een telefoon of berichtenlijn. Heel handig en zo kan jij dat onderdeel van het ondernemen een beetje loslaten.En de antwoordservice telefoon zorgt ervoor dat jouw klanten nooit te lang met een vraag blijven zitten. Zo nu en dan check je met het bedrijf of alles goed gaat en houd je de reviews eventueel in de gaten en dan ben je met minimale effort weer helemaal bij.
Breidt voorzichtig uit
Zoals ik al zei, is de klantenservice het visitekaartje van je bedrijf. denk hieraan als je je bezighoudt met toekomstplannen. Zo maak je geen fouten als het gaat om uitbreidingen of samenwerkingen, alles zegt namelijk iets over jouw bedrijf en hoe je het runt en daar let de klant of cliënt op.
Hoe is het met de service bij jou gesteld?
Geef een reactie
Je moet ingelogd zijn op om een reactie te plaatsen.